Aankomst

14 februari 2011

Hier een eerste berichtje vanuit Zuid-Afrika. Zaterdag spraken we af in Zaventem om aan het grote avontuur te beginnen. Het afscheid van vrienden en familie viel zwaarder dan verwacht maar de uitdaging die ons te wachten staat maakte het dragelijker.

Wij zijn na een lange vliegreis gisterenavond veilig aangekomen in ons drie maanden hometown ‘Cradock. De vliegreis verliep goed maar ging al bij al snel vooruit. We maakten in Johannesburg al kennis met enkele opdringerige Zuid-Afrikanen die onze valiezen uit onze handen sleurden en ons naar de gate brachten. Weigeren hielp niet, ze werden echt kwaad. Enkel Anke liet zich niet in de zak zetten. In het vliegtuig van Johannesburg naar Port-Elisabeth hadden we al touche. De stewards waren onder de indruk van ons als ‘three white girls’. Ze gingen ons komen opzoeken in Cradock voor de verjaardag van Stefanie en Anke. Ze wilden ons nummer, maar dat hebben we vriendelijk afgeslagen. Maar het waren hilarische momenten. Eens aangekomen in Port-Elisabeth maakten we kennis met Rika, de uitbaatster van de B & B. Zij kwam ons ophalen voor de trip naar Cradock, zo’n 280 km verderop. De autorit was het lastigste stuk van heel de reis. We zaten tussen de valiezen, de zon scheen hard en het was snikheet in de auto. Toen we Cradock binnenreden zagen we eerst aan beide kanten de townships waar de zwarte bevolking leeft. Toen we de blanke buurt binnenreden was het contrast immens. Van de kleine huisjes met golfplaten daken kwamen we terecht in een mooi aangelegde straat met grote huizen. Dit contrast was indrukwekkend en we denken dat we de ook de komende dagen nog zo’n indrukken zullen opdoen.

Eens aangekomen werden we verwelkomd door een hele bende. Charles, de uitbater, en Garrick, de zoon. Ook waren er een kleinzoon en –dochter. Ze waren heel hartelijk en enthousiast, wij hebben alvast het gevoel dat we hier goed terecht gekomen zijn. Ook zijn er twee honden, Tiger en Stompie, waar Stefanie schrik van had. Maar het zijn schatjes en zullen zeker onze vrienden worden. Nadat we ons geïnstalleerd hadden gingen we naar de shoprite om enkele kleine inkopen te doen. De winkels zijn min of meer vergelijkbaar met deze in België. ’S avonds nodigden Rika en Charles ons uit voor het eten. We maakten zo al kennis met de Zuid-Afrikaanse eetgewoonten. Trouwens, Stefanie heeft al een kookbattle met Charles, wie wint trakteert op 6 biertjes. Klein detail, Stefanie lust geen bier, maar er zijn andere kandidaten!

Vandaag was het dan onze eerste stagedag. Rika nam ons voor de eerste dag mee naar het township waar we zullen werken. We maakten eerst kennis met de kinderen van het schooltje waar Anke en Stefanie gedurende drie maanden zullen werken. We werden verwelkomd door enthousiaste kinderen die een Afrikaans liedje klapten. Het gaf ons een goed gevoel. Daarna gingen we naar de het dagcentrum waar ik zal werken. Ook daar was het onthaal hartelijk. Ze zongen het liedje,“we’re from Belgium”. Ook ntsiki, de begeleidster van het dagcentrum was heel enthousiast. Ze vertelde alvast dat ik een andere naam zal krijgen, ik ben benieuwd en hou jullie hiervan op de hoogte. Nadien gingen we terug naar het centrum en liet Rika ons de verschillende belangrijke plaatsen zien, zoals de bank, de shop, de bars (!), … . Nadien deden we onze boodschappen en genoten we van het warme weer. We namen een plons in het zwembad om even af te koelen, want het was hier 35°. Bakken dus!! Maar we klagen niet!

We werden ook al uitgenodigd door Garrick om vrijdag naar een plaatselijk café te gaan. Dit lijkt ons ideaal om kennis te maken met de plaatselijk bevolking en vooral hun uitgaansgewoonten. Wij kijken er alvast naar uit!

Tot slot nog dit: We worden hier al als ‘crazy people’ beschouwd, omdat we vandaag nogal uitbundig waren. Maar wat wil je, Afrikaanse zon, muziek en ‘tropical juice’. De zoon vroeg al of we al dronken waren, wat duidelijk NIET het geval was! Tenzij je van die ‘juices’ dronken kan worden!? J

De foto’s zijn op komst, morgen zetten we de eerste beelden er op. Wij doen ons best om regelmatig iets te schrijven op onze blog om jullie zo op de hoogte te houden.

Vele groetjes vanuit Zuid-Afrika

Stefanie, Anke en Hannelore

1. An:
    14 februari 2011
    Klinkt alvast super ... ik kan hier maar wegdromen achter de pc! Ik ben benieuwd naar de foto's en de verhalen ... en uiteraard de reflectieverslagen en het AP!
    Groetjes,
    An
  2. Lisa:
    15 februari 2011
    Wij willen ook een zwembad!!!!!!!!!! :D
    Veel succes met de stage, het klinkt super!
    Geniet ervan!

x Lisa
  3. Fam.De Geyndt:
    16 februari 2011
    Een dikke proficiat met je prachtige resultaten Stefanie!
    Succes met jullie stage, we volgen jullie.
    X
  4. emulyk:
    16 februari 2011
    ohhh leuk om te lezen, ge kunt het al helemaal voor je zien als je het leest.
    Trouwens wat zie ik hier stefanie ,prachtige punten?! Voor Anke ook van dat? Alvast proficiat e!!!
    Geniet er maar met volle teugen van daar!!
    Ik wou dat ik erbij kon zijn, maar via de blog en de foto's ben ik ook stiekem een beetje bij jullie e;p
    vele groetjes xx
  5. Fien:
    17 februari 2011
    Hé Stefanie en Anke!

Ik ben heel blij te lezen dat alles daar goe gaat! :D En proficiat met de punten zo te lezen. Ik hoop da jullie daar al jullie draai wat gevonden hebben en ik wens jullie heel veel succes met stage! Natuurlijk ook veel plezier met de kindjes daar ;)
    Kusje, Fien!